Szanowni członkowie Stowarzyszenia LGD Dobre Gminy!
Poniżej znajduje się propozycja zmienionego statutu, nad którym pracował Zarząd przy wsparciu prawnika. Za wprowadzeniem tego statutu członkowie LGD będą głosować podczas najbliższego Walnego Zebrania Członków we wrześniu (zaproszenia będą rozsyłane 2 tygodnie przed terminem spotkania).
Proszę o zapoznanie się z tekstem i o zgłaszanie uwag poprzez formularz kontaktowy w terminie do 16 sierpnia 2025 r.
Statut można pobrać TUTAJ lub przeczytać poniżej.
STATUT STOWARZYSZENIA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „DOBRE GMINY”
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dobre Gminy i zwane jest dalej Stowarzyszeniem.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest wieś Dobra.
§ 2
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem jego członków, w tym osób fizycznych oraz osób prawnych, mających na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, działającym jako Lokalna Grupa działania.
- Stowarzyszenia używa nazwy skróconej w brzmieniu – LGD „Dobre Gminy”.
- Stowarzyszenie jako Lokalna Grupa Działania jest partnerstwem publiczno – prawnym, trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów:
- ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261),
- ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2138 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2022 r. poz. 943 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ( Dz.U. z 2022 r. poz. 2422 z późn. zm.),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ( Dz. Urz. UE L 347 z dnia 20.12.2013 r., str. 320 z późn. zm.),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. U. UE. L. Nr 231/159 z dnia 30.6.2021 r.),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz. U. UE. L. nr 435/1 z dnia 6.12.2021 r.),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (Dz. U. UE. L. nr 231/60 z dnia 30.06.2021 r.),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 (Dz. U. UE. L. nr 231/21 z dnia 30.06.2021 r.),
- oraz niniejszego statutu.
§ 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Stowarzyszenia może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania.
- Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.
- Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego z siedzibą w Szczecinie.
§ 4
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej i bezinteresownej pracy członków. Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom.
- Dopuszcza się możliwość otrzymywania przez członków organów wynagrodzenia lub diety za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
- Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw, w tym spośród własnych członków. Zapis nie dotyczy członków, którzy dodatkowo pełnią funkcję w organie decyzyjnym (Radzie) lub w Komisji Rewizyjnej.
- Realizując swoje cele statutowe Stowarzyszenie może korzystać z pomocy wolontariuszy na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- LGD realizując cele statutowe może powołać inne jednostki organizacyjne w granicach prawem dopuszczonych.
- Obsługę LGD i jego organów zapewnia biuro LGD.
- Biuro LGD jest jednostką administracyjną LGD, kieruje pracami organizacyjnymi i przygotowawczymi.
- Pracodawcą dla pracowników jest Stowarzyszenie LGD.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność odpłatną na zasadzie działalności pożytku publicznego a pozyskane środki mogą służyć wyłącznie realizacji zadań należących do celów statutowych organizacji. Dochód z działalności odpłatnej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział II
CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 5
- Stowarzyszenie działając na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich uwzględnia potrzeby związane ochrona oraz promocja środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno – kulturowych, uwzględnia rozwój turystyki oraz popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego.
- Celami stowarzyszenia są:
- działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszaru LGD „Dobre Gminy”, którym jest obszar gmin: Dobra, Kołbaskowo, Nowe Warpno, Police (obszar wiejski);
- aktywizowanie i integracja społeczności zamieszkującej obszar LGD „Dobre Gminy”;
- opracowanie i realizacja lokalnej strategii rozwoju oraz jej aktualizacja;
- promocja obszarów wiejskich położonych w gminach: Dobra, Kołbaskowo, Nowe Warpno, Police;
- upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w gminach: Dobra, Kołbaskowo, Nowe Warpno, Police;
- stymulowanie oraz wspieranie lokalnych i regionalnych inicjatyw gospodarczo – społecznych;
- wspieranie działalności: naukowej, naukowo – technicznej, oświatowej, kulturalnej, edukacyjnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, inicjatyw społecznych, kształcenia ustawicznego, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji, promocji dziedzictwa kulturowego i kultu religijnego;
- działanie na rzecz równego statusu kobiet i mężczyzn;
- dążenie do zrównoważonego rozwoju społeczno – gospodarczego regionu.
§ 6
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- dokonywanie wyboru operacji do dofinansowania z puli środków przyznanych LGD na wdrażanie LSR.
- rozpowszechnianie założeń oraz realizację zadań wynikających z LSR;
- organizowanie i finansowanie:
- przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,
- imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, festyny, służących zwłaszcza promocji regionu i tożsamości kulturowej,
- działalności promocyjnej i informacyjnej;
- prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowania projektów związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju;
- współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym;
- rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw oraz działań sprzyjających rozwojowi społecznemu i gospodarczemu regionu, w tym rozwojowi przedsiębiorczości;
- pozyskiwanie inwestorów chcących rozpocząć w regionie działalność zgodną z Lokalną Strategią Rozwoju;
- wspieranie oddolnych inicjatyw gospodarczych;
- przyczynianie się do rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej wykorzystywanej w działalności gospodarczej, społecznej i kulturalnej;
- działanie na rzecz zwiększenia udziału młodych ludzi w życiu społecznym regionu;
- pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób;
- promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych utratą pracy;
- upowszechnienie i ochronę praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- podejmowanie inicjatyw służących przeciwdziałaniu patologiom społecznym;
- wspieranie działalności sportowo – rekreacyjnej na terenie regionu;
- inicjowanie i organizowanie różnego rodzaju imprez mających na celu popularyzację kultury, nauki, rozrywki, sportu i turystyki, w tym organizowanie konkursów oraz przyznawanie nagród i wyróżnień;
- tworzenie korzystnych warunków do współpracy w zakresie nauki, oświaty, turystyki i rekreacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, ochrony środowiska naturalnego;
- działalność w kierunku pozyskiwania środków strukturalnych dla realizacji celów Lokalnej Strategii Rozwoju;
- podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie rozwoju świadomości obywatelskiej, ochronę dziedzictwa kulturowego;
- promocję regionu objętego Lokalną Strategią Rozwoju;
- kreowanie wśród mieszkańców aktywnych postaw poszukiwania pracy i podejmowania inicjatyw gospodarczych;
- działanie na rzecz swoich członków wobec organów administracji samorządowej i rządowej;
- wydawanie biuletynów, materiałów prasowych, szkoleniowych i publikowanie innych materiałów z zakresu swojej działalności statutowej;
- prowadzenie działalności edukacyjno – szkoleniowej, doradczej oraz informacyjno – promocyjnej;
- gromadzenie środków finansowych na cele statutowe Stowarzyszenia;
- prowadzenie innych działań przewidzianych dla lokalnych grup działania.
§ 6a
Stowarzyszenie realizuje lokalną strategię rozwoju (dalej: LSR) i cele statutowe zgodnie z fundamentalnym podejściem rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (dalej: RLKS), które opiera się na współpracy i partnerstwie między członkami oraz skutecznej komunikacji z lokalną społecznością.
Rozdział III
CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
§ 7
Członkami Stowarzyszenia na zasadach określonych statutem są:
- członkowie zwyczajni,
- członkowie wspierający,
- członkowie honorowi.
§ 8
Członkowie zwyczajni
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia po złożeniu deklaracji członkowskiej wraz z wymaganymi załącznikami, może być:
1) osoba fizyczna, która spełnia warunki określone w ustawie Prawo o stowarzyszeniach z
dnia 7 kwietnia 1989 r. i zamieszkuje na obszarze LGD Dobre Gminy;
2) osoba prawna, w tym jednostki samorządu terytorialnego działające na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, z wyłączeniem województw.
- Przyjmowanie do grona członków zwyczajnych Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podjętej zwykłą większością głosów.
- Kandydat na członka zwyczajnego zobowiązany jest złożyć pisemną deklarację członkostwa zawierającą oświadczenie o przystąpieniu do Stowarzyszenia i zobowiązanie do przestrzegania Statutu, uchwał władz Stowarzyszenia, opłacania składek oraz przedstawić pozytywną rekomendację co najmniej dwóch członków Stowarzyszenia.
- Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są reprezentowane przez osoby fizyczne na podstawie ustawowego umocowania do ich reprezentacji w sposób przewidziany w odrębnych przepisach, albo przez inną osobę pisemnie upoważnioną i wyznaczoną do stałego uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia przez organ umocowany do reprezentacji.
- Przedstawiciel osoby prawnej wskazany w ust. 4 może być wybierany do władz Stowarzyszenia.
- Dopuszcza się możliwość udziału osób fizycznych w Walnym Zebraniu Członków poprzez pełnomocników, z zastrzeżeniem, że jeden pełnomocnik reprezentuje nie więcej niż jedną osobę fizyczną będącą członkiem stowarzyszenia z zastrzeżeniem ust. 7.
- W sytuacji, gdy pełnomocnik reprezentuje członków rodziny, będących członkami stowarzyszenia i pozostających w jednym gospodarstwie domowym, dopuszcza się możliwość posiadania większej ilości pełnomocnictw od tych członków swojej rodziny, maksymalnie trzech.
- Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia zobowiązani są:
- propagować cele Stowarzyszenia i aktywnie uczestniczyć w ich realizacji;
- przestrzegać postanowień Statutu;
- postępować zgodnie z zasadami etyki i dobrych obyczajów;
- chronić dobre imię stowarzyszenia;
- opłacać składki członkowskie;
- brać udział w Walnym Zebraniu Członków.
- Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz stowarzyszenia;
- składać Zarządowi Stowarzyszenia wnioski dotyczące działalności stowarzyszenia;
- brać udział w organizowanych przez Stowarzyszenie przedsięwzięciach o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, doradczych zespołach tematycznych;
- brać udział w imprezach kulturalnych i innych przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie;
- korzystać z urządzeń, doświadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
- wspierać inicjatywy stowarzyszenia.
§ 9
Ustanie członkostwa zwyczajnego
Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi – w przypadku osoby fizycznej,
- złożenia Zarządowi uchwały organu stanowiącego osoby prawnej zawierającego wolę wystąpienia z LGD,
- skreślenia przez Zarząd w formie uchwały, w przypadku:
a) prowadzenia przez członka zwyczajnego działalności na szkodę stowarzyszenia,
b) nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w działalności stowarzyszenia, w tym nieobecności na trzech kolejnych Walnych Zebraniach Członków,
c) zalegania z opłatą składki członkowskiej powyżej 6 miesięcy licząc od upływu terminu, do którego członek zwyczajny był zobowiązany uiścić składkę oraz po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu wyznaczonego w pisemnym wezwaniu do uiszczenia zaległej składki;
- śmierci osoby fizycznej, likwidacji członka będącego osobą prawną
- w przypadku członków zwyczajnych, będących osobami fizycznymi, zmiana miejsca zamieszkania na obszar nie objęty obszarem LGD Dobre Gminy
- pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu, utraty pełnej zdolności do czynności prawnych
Tryb ustania członkostwa zwyczajnego
- Stwierdzenie ustania członkostwa, o którym mowa w § 9, pkt 1, 2, 4, 5, 6 następuje na podstawie uchwały Zarządu, z zastrzeżeniem § 10 ust. 2.
- W przypadku utraty członkostwa o której mowa w § 9 pkt. 3 Zarząd ma obowiązek doręczenia członkowi osobiście za pokwitowaniem lub przez pocztę listem poleconym na jego ostatni podany Stowarzyszeniu adres zamieszkania lub siedziby, lub poprzez pocztę elektroniczną zawiadomienia o skreśleniu wraz z uchwałą Zarządu i uzasadnieniem oraz pouczeniem o trybie i terminie wniesienia odwołania. Zawiadomienie zwrócone na skutek niezgłoszenia Stowarzyszeniu przez członka zmiany podanego przez niego Stowarzyszeniu adresu ma skutek prawidłowego doręczenia.
- Członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków stowarzyszenia w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o skreśleniu oraz prawo uczestniczenia w jego obradach przy rozpatrywaniu odwołania oraz składania wyjaśnień. Odwołanie powinno być rozpatrzone na najbliższym Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia, jeżeli zostało złożone co najmniej na 30 dni przed jego zwołaniem. O terminie Walnego zebrania Członków Stowarzyszenia odwołujący się powinien być skutecznie zawiadomiony co najmniej na 7 dni przed tym terminem. Do dnia ostatecznego rozstrzygnięcia w przedmiocie skreślenia członka stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków, członek którego dotyczy uchwała o skreśleniu jest zawieszony we wszystkich uprawnieniach związanych z członkostwem w stowarzyszeniu.
§11
Członkowie Wspierający
- Osoby fizyczne lub osoby prawne popierające idee Stowarzyszenia mogą – na zasadach określonych statutem – zostać członkami wspierającymi.
- Członkiem wspierającym może zostać podmiot, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę w kraju lub za granicą, został przyjęty w drodze uchwały Zarządu na podstawie pisemnej deklaracji, jest zainteresowany działalnością Stowarzyszenia i zadeklaruje wsparcie realizacji celów i zadań określonych Statutem Stowarzyszenia. Zasady i zakres wsparcia Członek wspierający ustala z Zarządem Stowarzyszenia w drodze umowy cywilnoprawnej.
- Członek wspierający ma prawo do udziału – z głosem doradczym – w pracach władz Stowarzyszenia.
- Członkostwo wspierające ustaje na skutek rezygnacji złożonej na piśmie Zarządowi, a nadto na podstawie uchwały Zarządu w wyniku:
1) nierealizowania ustalonych zasad i zakresu wspierania Stowarzyszenia,
2) śmierci osoby fizycznej lub wykreślenia osoby prawnej z właściwego rejestru.
§12
Członkowie honorowi
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, osoba prawna zasłużona dla rozwoju jednej z gmin: Dobra, Kołbaskowo, Police, Nowe Warpno, oraz dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Nadanie tytułu członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków na wniosek dziesięciu członków Stowarzyszenia.
- Godności członkostwa honorowego może pozbawić Walne Zebranie Członków.
- Nadanie Członkowi Zwyczajnemu stowarzyszenia godności Członka Honorowego nie powoduje utraty przez niego praw i obowiązków jako Członka Zwyczajnego.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
- Członkowie honorowi mają prawo:
- brać udział w obradach Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia z głosem doradczym;
- wyrażać opinie i propozycje dotyczące działalności Stowarzyszenia;
- korzystać z urządzeń, doświadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
- wspierać inicjatywy Stowarzyszenia.
Rozdział IV
ORGANY STOWARZYSZENIA
§ 13
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebrania Członków
- Zarząd;
- Rada;
- Komisja Rewizyjna.
- Nie można być jednocześnie członkiem Zarządu, Rady lub Komisji Rewizyjnej.
§ 14
Podejmowanie uchwał
- Z zastrzeżeniem § 17 ust. 4, § 17d oraz innych postanowień Statutu, uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego obrad.
- Uchwały władz Stowarzyszenia wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 2, 4 mogą być podjęte na posiedzeniu lub jeżeli większość z członków tego organu nie sprzeciwi się podjęciu uchwały w trybie zdalnym, to uchwały mogą być podejmowane w trybie zdalnym – przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się członków. Informacja o możliwości udziału w posiedzeniu Komisji lub Zarządu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej jest zawarta w zawiadomieniu o tym posiedzeniu, w którym ponadto jest zamieszczony dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu. Możliwe jest podejmowanie uchwał władz Stowarzyszenia wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 2, 3, 4 w trybie obiegowym na zasadach określonych w regulaminach tych organów.
- Możliwe jest odbycie posiedzenia władz Stowarzyszenia wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 2, 4 oraz podjęcie uchwały, częściowo w trybie zdalnym, to znaczy odbycie posiedzenia stacjonarnego, w którym część członków organu lub zaproszonych gości uczestniczy przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się oraz podjęcie uchwały, w której część głosów zostanie oddanych na posiedzeniu a część w trybie zdalnym.
- Uchwały organów podpisuje przewodniczący obrad tego organu podpisem odręcznym, osobistym, kwalifikowalnym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Do uchwał podejmowanych obiegowo, zdalnie lub częściowo zdalnie załącza się protokół z głosowania, wydruki z poczty elektronicznej nagrania lub inne dokumenty zawierające wynik głosowania członków organu.
§ 15
- Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa 4 lata i kończy się z chwilą wyboru władz nowej kadencji. Po upływie kadencji władz danego organu stowarzyszenia (Zarząd, Komisja Rewizyjna, lub Rada LGD), organy te pełnią swoją funkcję do czasu wyboru nowego organu na następną kadencję.
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia w celu wyboru władz, winno odbyć się w terminie 6 miesięcy od upływu kadencji określonej w ust. 1.
§ 16
- W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu następuje w drodze wyborów uzupełniających dokonanych w trakcie najbliższego posiedzenia Walnego Zebrania Członków.
- Członków władz Stowarzyszenia wybranych w trybie, o którym mowa w ust. 1 wybiera się na okres wspólnej kadencji danego organu, a ich mandaty wygasają równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków władz tego organu wybranych na daną kadencję.
§ 17
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. Członkowie będący osobami prawnymi, uczestniczą w Walnym Zebraniu przez swoich uprawnionych przedstawicieli.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni lub ich pełnomocnicy, a z głosem doradczym członkowie wspierający i honorowi oraz zaproszeni przez Zarząd goście.
- Walne Zebranie Członków jest zdolne do podejmowania uchwał jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 50% uprawnionych do głosowania członków lub pełnomocników. Jeśli Walne Zebranie Członków zostało zwołane prawidłowo, ale nie uczestniczy w nim co najmniej 50% uprawnionych, Przewodniczący zamyka Walne Zebranie Członków i wyznacza kolejne, w tym samym dniu, 15 minut od zamknięcia spotkania, o którym mowa wyżej. Tak zwołane Walne Zebranie Członków zdolne jest do podejmowania uchwał bez względu na ilość obecnych na Walnym Zebraniu Członków, z zastrzeżeniem § 17d ust. 1
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- Uchwalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia;
- Uchwalanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR)
- Wybór i odwołanie członków Zarządu, wybór i odwołanie członków Rady i Komisji Rewizyjnej;
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowo – merytorycznych Zarządu zaopiniowanych przez Komisję Rewizyjną;
- Udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- Uchwalanie statutu i jego zmian;
- Podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji;
- Przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady LGD,
- Uchwalanie regulaminów: Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady LGD;
- Nadawanie i pozbawienie godności członka honorowego stowarzyszenia;
- Podejmowanie uchwał o nabyciu i zbyciu nieruchomości;
- Podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Stowarzyszenia;
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Stowarzyszenia;
- Upoważnienie Zarządu do dokonywania zmian w Lokalnej Strategii Rozwoju w zakresie określonym uchwałą Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
- Upoważnienie Zarządu do opracowania, uchwalania oraz wprowadzania zmian w dokumentach niezbędnych w procesie wdrażania LSR i przeprowadzania naborów wniosków, m.in.:
- Lokalnej Strategii Rozwoju wynikających z bieżących potrzeb,
- procedur wyboru i oceny operacji w ramach LSR,
- procedur wyboru i oceny grantobiorców w ramach projektów grantowych, uwzględniających kryteria wyboru grantobiorców,
- procedury ustalania kryteriów wyboru operacji,
- regulaminów naboru wniosków o wsparcie.
- Każdemu członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje na Walnym Zebraniu Członków jeden głos.
§ 17a
Zwyczajne Walne Zebranie Członków
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku w terminie do 30 czerwca, powiadamiając o jego terminie, miejscu obrad i proponowanym porządku obrad wszystkich członków stowarzyszenia osobiście albo listami poleconymi albo drogą poczty elektronicznej lub w każdy inny skuteczny sposób co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Jeżeli Członek Stowarzyszenia nie poinformował Zarządu o zmianie adresu do korespondencji, zawiadomienie wysłane na dotychczasowy znany adres uważa się za skuteczne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków rozpatruje i zatwierdza sprawozdania finansowo – merytoryczne Zarządu za ubiegły rok lub za kończącą się kadencję zaopiniowane przez Komisję Rewizyjną.
§ 17b
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3) na wniosek co najmniej 30% liczby członków Stowarzyszenia
4) na wniosek Rady.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków odbywa się nie później niż w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powiadamiając o jego terminie, miejscu obrad i proponowanym porządku obrad wszystkich członków stowarzyszenia listami poleconymi albo za pomocą poczty elektronicznej lub w każdy inny skuteczny sposób co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Jeżeli Członek Stowarzyszenia nie poinformował Zarządu o zmianie adresu do korespondencji, zawiadomienie wysłane na dotychczasowy znany adres uważa się za skuteczne.
§ 17c
Obrady Walnego Zebrania Członków
- Walne Zebranie Członków otwiera Prezes Zarządu Stowarzyszenia lub Wiceprezes, a następnie Walne Zebranie Członków wybiera Przewodniczącego oraz Protokolanta, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, w głosowaniu jawnym.
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący obrad.
- Po wyborze Przewodniczącego obrad należy przedstawić proponowany porządek obrad, który podlega zatwierdzeniu przez Walne Zebranie Członków. Przedmiotem obrad i głosowania mogą być tylko sprawy przewidziane w zatwierdzonym porządku obrad.
- Obrady Walnego Zebrania Członków są protokołowane. Protokół podpisuje Przewodniczący i Protokolant.
§ 17d
Szczególne wymogi podejmowania uchwał Walnego Zebrania Członków
- Uchwały w sprawie Statutu Stowarzyszenia oraz uchwały w sprawie likwidacji, rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów obecnych na Zebraniu, w obecności co najmniej połowy aktualnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Zmiany w składzie Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Organu Decyzyjnego (Rady) odbywają się na zasadach określonych w ust. 1.
§ 18
Zarząd
- Zarząd składa się z 5 do 7 osób, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie Członków.
- Zarząd wybiera spośród swego grona w głosowaniu jawnym Prezesa, czterech wiceprezesów, Skarbnika i Członka Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes, a pod jego nieobecność wyznaczony przez Prezesa albo najstarszy wiekiem Wiceprezes.
- Pracą Zarządu Stowarzyszenia kieruje Prezes, a pod jego nieobecność wyznaczony przez Prezesa albo najstarszy wiekiem Wiceprezes.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków;
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków;
- przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy członków Stowarzyszenia;
- ustalanie wysokości, terminów i sposobu opłacania składek członkowskich;
- powoływanie i rozwiązywanie komisji i zespołów, w tym zespołów ekspertów w celu wykonywania zadań statutowych;
- powoływanie i odwoływanie kierownika Biura Stowarzyszenia oraz zatrudnianie innych pracowników tego Biura;
- uchwalanie regulaminu Biura Stowarzyszenia i wyznaczanie stanowisk pracy;
- sporządzanie rocznych i kończących kadencję sprawozdań merytorycznych i finansowych z działalności Stowarzyszenia;
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia;
- opracowywanie regulaminu pracy Zarządu, Rady LGD i Komisji Rewizyjnej;
- podejmowanie uchwał w sprawie zmian w Lokalnej Strategii Rozwoju w zakresie aktualizacji LSR, procedur wyboru operacji, kryteriów oceny operacji, regulaminu naborów i innych dokumentów,
- ustalanie wysokości zatrudnienia i zasad wynagradzania pracowników Biura Stowarzyszenia;
- przyznawanie i ustalanie wysokości diet członkom Organu Decyzyjnego (Rady)
- podejmowanie wszystkich uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Szczegółową organizację pracy oraz tryb obradowania określa Regulamin Zarządu.
- Ustanie członkostwa w Zarządzie następuje wskutek:
- dobrowolnej pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Prezesa Zarządu;
- utraty członkostwa w Stowarzyszeniu przez osobę fizyczną będącą członkiem Zarządu albo przez osobę prawną, którą członek Zarządu reprezentuje w Stowarzyszeniu, ewentualnie utraty prawa do reprezentowania danej osoby prawnej;
- odwołania przez Walne Zebranie Członków;
- upływu kadencji i powołania nowego Zarządu.
§ 19
- Do zaciągania zobowiązań majątkowych Stowarzyszenia uprawnieni są łącznie Prezes i Skarbnik, podczas ich nieobecności Wiceprezes z innym członkiem Zarządu.
- W pozostałych sprawach Stowarzyszenie reprezentują Prezes lub Wiceprezes Zarządu jednoosobowo.
§ 20
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 6 członków, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie Członków. Członkiem Komisji Rewizyjnej może być wyłącznie osoba będąca członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i od 1 – 4 członków.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być w związku małżeńskim, ani też w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia wobec członków Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji mają prawo:
- uczestniczyć w zebraniach Zarządu z głosem doradczym;
- wykonywać czynności kontrolne w siedzibie Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie własnego regulaminu.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności stowarzyszenia;
- przedstawianie zarządowi uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych, dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia;
- składanie raz w roku sprawozdania ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków;
- składanie wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi;
- dokonywanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe Stowarzyszenia zgodnie z przepisami o rachunkowości.
- występowanie z wnioskami o zwołanie Walnego Zebrania Członków.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej.
- Utrata członkostwa w Komisji Rewizyjnej następuje na skutek:
- dobrowolnej pisemnej rezygnacji złożonej Prezesowi Zarządu;
- utraty członkostwa w Stowarzyszeniu przez osobę fizyczną będącą członkiem Komisji albo przez osobę prawną, którą członek Komisji reprezentuje w Stowarzyszeniu, ewentualnie utraty prawa do reprezentowania danej osoby prawnej;
- odwołania przez Walne Zebranie Członków;
- upływu kadencji i powołania nowej Komisji.
§ 21
Organ decyzyjny (Rada)
- W skład Rady LGD wchodzi od 7 do 13 członków Stowarzyszenia. Członek rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli wewnętrznej LGD, zarządu LGD lub pracownikiem LGD.
- Do kompetencji Rady należy:
- wybór operacji, które mają być realizowane w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju
- ustalenie kwoty wsparcia
- wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o zmianę w lokalnych kryteriach wyboru operacji
- opiniowanie możliwości zmiany umowy o przyznanie pomocy beneficjentom korzystającym ze wsparcia finansowanego w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju
- opracowanie niedyskryminującej i przejrzystej procedury wyboru oraz obiektywnych kryteriów wyboru operacji, które pozwalają uniknąć konfliktów interesów, gwarantują, ze co najmniej 50% głosów w decyzjach dotyczących wyboru pochodzi od partnerów niebędących instytucjami publicznymi i umożliwiają wybór w drodze procedury pisemnej.
- Członkowie rady będący osobami fizycznymi uczestniczą w jej pracach, w tym biorą udział w głosowaniu nad jej uchwałami, osobiście, a członkowie będący osobami prawnymi – przez organ uprawniony do reprezentowania tej osoby prawnej albo pełnomocnika umocowanego do uczestniczenia w pracach rady. Udzielenie dalszego pełnomocnictwa do uczestniczenia w pracach rady jest niedopuszczalne.
- Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy wszystkich jej członków.
- Rada LGD wybiera spośród swego grona w głosowaniu jawnym Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
- Pracami Rady LGD kieruje Przewodniczący lub pod jego nieobecność Wiceprzewodniczący.
- Posiedzenia Rady LGD zwoływane są odpowiednio do potrzeb wynikających z naborów wniosków prowadzonych przez LGD.
- W posiedzeniach Rady LGD może uczestniczyć Prezes Zarządu lub inny wyznaczony przez Prezesa Członek Zarządu.
- Pracę Rady LGD reguluje wewnętrzny Regulamin Rady LGD.
- Posiedzenia Rady odbywają się zgodnie z podjętym przez Zarządu harmonogramem.
- Podczas oceny i wyboru wniosków członkowie Rady LGD składają stosowne, pisemne deklaracje lub oświadczenia o zachowaniu bezstronności lub wyłączają się z ich oceny z uwagi na ryzyko zaistnienia konfliktu interesów.
- W skład Rady LGD wchodzą przedstawiciele władz publicznych, lokalnych partnerów społecznych i gospodarczych oraz mieszkańców, (reprezentujących grupy interesu publicznego, społecznego i gospodarczego) przy czym ani władze publiczne, ani żadna pojedyncza grupa interesu nie kontroluje procesu podejmowania decyzji (nie może posiadać więcej niż 49% praw głosu).
- W skład Rady LGD wchodzą przedstawiciele wszystkich gmin członkowskich, na stałe zameldowani na obszarze działania LGD.
- Członkiem Rady LGD nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie.
- Członek Rady LGD może zrezygnować z pełnionej funkcji składając rezygnację na piśmie do Zarządu.
- Członek Rady LGD ma obowiązek wykonywać swą powinność rzetelnie, z zachowaniem i stosowaniem lokalnych kryteriów oceny oraz sumiennie uczestniczyć w posiedzeniach Rady LGD, a także brać czynny udział w różnego rodzaju szkoleniach i kursach przygotowawczych czy doszkalających.
Rozdział V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 22
- Majątek Stowarzyszenia tworzą środki pieniężne i inne składniki majątkowe, które służą wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
- Majątek Stowarzyszenia pochodzi z:
- składek członkowskich,
- dotacji, subwencji, udziałów, lokat,
- środków otrzymanych od sponsorów,
- darowizn,
- zapisów i spadków,
- wpłat pieniężnych przekazywanych w ramach pomocy zagranicznej,
- dochodów z majątku,
- dochodów z własnej działalności statutowej,
- z innych przewidzianych prawem źródeł.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
Rozdział VI
LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA
§ 23
- Stowarzyszenie ulega likwidacji na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków lub w innych przypadkach prawem przewidzianych.
- Podejmując uchwałę o likwidacji Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków wyznacza likwidatorów, określa sposób likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24
W sprawach nie uregulowanych Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz inne obowiązujące przepisy prawa.
§ 25
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Sądu.